Importanţa Teleport-ului pentru TOP-Lane

by

Bună seara invocatori, sunt Alex, şi astăzi o să vă prezint o postare de-a lui Zombilau aka Alex Florin Pirjol, high ELO jungle, cel mai bun jungle din Romania, din punctul nostru de vedere.

Aveţi aici o serie de link-uri cu ajutorul cărora îl puteţi contacta:

~www.facebook.com/ZombilauRO
www.twitter.com/Zombilau
www.ask.fm/ZombilauRO
www.hitbox.tv/Zombilau

TEEMO citează :

În acest post vom aborda ceva nou faţă de ce v-am obişnuit legat de joc. Ceva care nu prea am văzut a fi discutat in detalii, o cauză fiind că nu foarte multă lume inţelege importanţa sa, şi anume importanţa şi utilitatea summoner spell-ului “Teleport” sau TP.

Postările mele se adresează exclusiv comunităţii din România şi, la nivel competitiv şi nu numai, vă pot spune că nu foarte multă lume înţelege în totalitate cum să folosească acest spell, care, după Flash, este clar cel mai important spell din joc. Evident că nici eu nu pretind să ştiu exact totul despre el, dar, din ce am urmărit, analizat şi discutat cu alţi jucători de high elo, am ajuns la câteva concluzii şi principii ce trebuie inţelese.

De ce este teleport aşa de important?

1. Permite un safe laning phase, uneori făcând şi trade-uri extrem de slabe, poţi să te salvezi cu acest spell care, predominant, este folosit pe top lane, dar va urma să fie folosit şi pe mid lane, după cum veţi vedea la worlds în câteva zile.

2. Permite top lanerilor să facă un jungle camp la level 1, ca apoi să vină pe top cu level 2 si 5 sau 8 poţiuni (în funcţie de starting item şi viteza cu care fac acel camp). Mai nou, acum cu implementarea mini-meta-ului de double jungle, top lane poate tanka două sau trei jungle camps, lăsând junglerul cu mai mult hp, astfel deschizănd posibilitatea de early ganks cu full hp (această tactică fiind numită “jungle cheese” sau mai simplu, “cheese”)

3. Cel mai important aspect al TP-ului este utilizarea lui pe bot lane. Prin prisma faptului că botlane este un lane agresiv, mereu pot apărea oportunităţi de a-l folosi acolo.

4. Controlul obiectivelor. Mereu dacă ai TP şi adversarul n-are, poţi pune presiune pe dragon early şi mid game.

5. Flancarea în teamfights. Un TP dat bun, cu scopul de a iniţia, poate câstiga figts aproape instant (exemple avem pe eroi gen Hecarim sau Maokai)

6. Backdooring/Splitpush. Foarte puţina lume reuşeşte să folosească TP eficient în scopul acesta. Mai încolo vom vorbi de situaţii practice când se poate folosi în acest mod.

Enumerând acum situaţiile în care putem folosi TP, înainte de a intra in detalii, trebuie luat în considerare următorul aspect EXTREM de important: O secundă de indecizie poate face diferenţa între un TP bun şi unul prost. Dacă adversarul ajunge inaintea ta, deja e in poziţie de avantaj numeric şi are posibilitatea sş iniţieze pe carries şi practic să câstige fightul înainte ca tu să ajungi să faci ceva în legatură cu asta. În alte cuvinte, eficienţa şi promptitatea sunt cele mai importante aspecte ale teleportului.

Ok, acum să intrăm în detalii despre acele 6 folosinţe:

1. EARLY LANE PHASE

a) Top Lane

În general e destul de clar aici despre ce e vorba. Deja vorbim de al doilea teleport pentru că primul l-am folosit pentru un lvl 1 cheese, dar cum aş recomanda, acel TP este în felul următor: Când aveţi level 6 şi, în general, 1000-1300 gold, pushaţi lane-ul tare de tot (de preferat să aveţi şi minionul cu catapultă în acel wave sau wave-ul următor) şi incercaţi un gank pe celelalte laneuri. De obicei, lumea nu se asteaptă la aşa ceva şi puteti forţa un kill, mai ales dacă şi junglerul vă ajută. După tentativa reuşită sau nu, vă intoarceţi pe lane cu TP şi, in felul acesta, aţi obţinut presiune pe hartă.

b)Mid Lane

Aceeaşi tactică poate fi folosită şi ca mid laner, dar ce puteţi face, de asemenea, este să pushaţi tare 1 wave la lvl 1 şi apoi să vă intoarceţi in bază şi să luaţi extra pots şi/sau wards, în felul acesta obţinând avantaj în termeni de viziune şi sustain asupra mid lanerului.

2) LEVEL 1 JUNGLE CHEESE

Deja am vorbit despre acest aspect mai sus şi am vorbit deja de nişte idei despre ce-aţi putea face. De menţionat este că, dacă vă simţiţi curajoşi, puteţi face cheese la jungle camp advers. Mai greu totuşi, dacă se wardează. În general, lumea face wolves sau raptors şi se dă back. E mai bine de făcut wolves dacă aveţi un top cu single target spells la lvl 1 (ex. Fizz si Irelia) şi raptors dacă aveţi eroi cu aoe spell lvl 1 (ex. Garen si Jax). În caz de double jungle, ca top laner, tankezi minionii campurilor şi îi iei pe cei mici, cât timp junglerul îi ia pe cei mari (pentru că are bonus gold de la machete).

3. TP-UL PE BOTLANE

Aici se face diferenţa şi e foarte important nu numai să obţii avantaj pentru bot-ul tău, dar şi să faci în aşa fel încât lanerul advers să nu obţină avantaje prin acel TP. La high elo, în general prin minutul 10 sau mai devreme puteţi vedea 5 man pe bot urmat de double kill, turn şi dragon, de-acolo snowball-uind jocul. Dacă aţi urmărit LCS, atunci veţi ştii că aceasta este tactica semnatură a celor din Fnatic. Astfel că, de fiecare dată când vedeţi un fight pe bot, fie că sunteţi mid sau top, pregătiţi-vă să interveniţi. Gândiţi-vă psihologic ce inseamnă când într-un 2v2, echipa adversă, ce are un mic avantaj, vede că vine TP-ul tău. Automat vor face un misplay pentru că va interveni panica şi nu vor reacţiona cum trebuie, astfel doar simpla prezenţă poate întoarce un 2v2 în pierdere în favoarea echipei tale.

4. CONTROLUL OBIECTIVELOR

Ca o paranteză sau ca un rant, învăţaţi să nu suferiţi de sindromul ce l-am numit ‘I have TP. Fiecare top laner wannabe zice cuvintele acelea ce de obicei sunt preludiu comenzii de /ff. Nu există bait mai mare pentru echipa ta decât acele cuvinte. Când ai zis asta, tu insinuezi că ‘in case of shit’ vii tu ca Salvadore de la Patria şi faci pământul praf. NU! Când zici asta inseamnă că vrei ca echipa ta să facă ceva (dragon,fight,nashor) şi tu vii instant în momentul în care au iniţiat play-ul. Nu astepţi să se deruleze faza, pur şi simplu vii din prima, fară discuţii !!!! Echipa ta ia in considerare că vei fi acolo şi faptul că forţează plays, tu ezitând să vii, îi face vulnerabili şi iau poke până ajung în situaţia ca toţi 4 să fie prea low, iar când ajungi tu, degeaba eşti acolo, pentru că ei nu mai sunt in poziţia de a contesta ceva.
În caz că nu aveti TP şi echipa adversă vrea sa forţeze drake, fight pe bot sau mai ştiu eu ce, dacă te-ai dus pe lane-ul tău şi cuvintele tale sunt ‘play safe pls’ aşteaptă-te ca echipa ta să-şi ia gank de la tp, să NU joace safe şi să pierzi vreo 2-3k gold ca echipă. Ce vrei să faci in situaţia asta e să-ţi sacrifici lane-ul dacă nu ai presiune ca să iei măcar două turnuri şi să vii să pui presiune pe mid ca să ai deschidere imediata pe bot sau la dragon. Nu contează că pierzi wave-uri sau turn sau că mid zice “wtf are you doing all here?”. NU laşi bot să moară no matter what. Evident că vorbesc de nişte situaţii extrem de rare şi trebuie să ai un anume game sense când să aplici chestia asta.

5. TP FLANKING

În mid game, dacă vezi că lumea e grupată pe mid şi mai ales dacă ai homeguard, caută să iniţiezi fights. Un Malphite/Hecarim ult folosit eficient poate să-ţi câstige jocul. Caută să iniţiezi pe sursa principală de damage sau pe main threat, ca echipa ta să poată să-ţi facă follow up. Uneori e bine să iniţiezi pană şi pe tank, pentru că va pica instant dacă echipa ta e safe să-ţi facă follow up. Dacă tu iniţiezi pe Vayne iar Jarvan a văzut asta, iţi va izola restul echipei, rămânând singur şi murind la fel de repede. Din nou, iniţierea e extrem de importantă, dar trebuie s-o faci cu cap.

6.SPLITPUSH/BACKDOOR

O extensie a sindromului ‘I have tp’ este atunci când, doar că ai tp, simţi nevoia că, mai ales dacă eşti în avantaj, nu vrei să te grupezi pentru că… motive. Crezi tu că e mai bine ca, în loc să te grupezi ca să iei obiective, să stai tu singur pe lane să dai in turnuri cât timp ei sunt 5. Şi hey, in case of shit… ‘I have tp’. Am impresia de multe ori că lumea ce face chestia asta nu a trecut pe la şcoală în clasele 1-4 pe la orele de mate ca să înţeleagă niste concepte simple: 5>4
TP, ce dureaza 3 secunde să-l castezi, durează mai mult decat îi ia lui Janna să apese Talisman şi lui Annie cu 500 ap să dea flash ult pe echipa ta.
Din cauza aspectelor acestora, la lower elos apar cele mai mari throw-uri posibile, şi am văzut şi păţit ca echipe ce aveau 21-1 să piardă doar că top advers se grupa cât timp topul echipei câştigătoare anunţa vehement că are TP.
Ca regulă de aur, dacă poţi forţa fights ca 5 sau puteţi lua obiective, NU TE DUCE LA SPLITPUSH.

Pe de altă parte, situaţia ideala când jucătorii de World of Warcraft ce joacă League of Legends din geşeală, se pot duce la splitpush, e atunci când echipa lor poate să facă disengage eficient, iar echipa lor nu poate face engage eficient, dar pot face wave clear. În situaţia aceea, cel cu TP poate să facă split pe BOT ca apoi să atragă presiunea echipei adverse, obţinand presiune, ca echipa ta să facă Nashor. Evident că sunt şi alte strategii ce pot fi folosite în splitpush, dar noi vorbim despre TP exclusiv.
Backdooringul e putin mai tricky. Multă lume după un push până la tier 3 towers sau inhib, refuză sau uită să lase un ward in acea zonă. Dacă eşti cineva ca Jax, ce poate da turnurile instant, atunci vă puteţi folosi de wardul acela pentru a pune presiune. Presiune care, din nou, trebuie folosită pentru a obţine Nashor.
Tacticile astea sunt cu dublu tăiş, că, dacă echipa ta nu răspunde la presiunea obţinută de tine, este egal cu zero.

În fine, acestea au fost unele dintre cele mai importante concepte despre TP. Sper să vă fie utile.

Seară placută!