Despre Lane-uri

by

Salutare, eu sunt Valentin (SheTwístedMyFate – 2300ELO in vremurile cand mai aveam si eu ceva mecanici RIP) si probabil ca ati citit deja asta: http://www.teemo.ro/ghid-elo/ daca nu, va rog sa o faceti.

In acest ghid o sa va explic fiecare lane ce face, fiecare rol si sub-tipurile sale.

E ceva foarte amanuntit si va recomand sa va cititi pentru inceput rolurile pe care le jucati iar dupa si restul, sunt sigur ca o sa gasiti informatii folositoare/noi, dupa cum sunteti obisnuiti nu o sa vorbesc despre mecanicile unor campioni ci va fi ceva general ca in celalalt ghid.

M-am decis sa vorbesc despre fiecare lane cum arata pe harta in loc de o ordine alfabetica, probabil ca stiti deja fiecare lane unde e dar o sa introduc o mica imagine pentru incepatori.

Despre Lane-uri - Teemo.ro

Dupa cum am zis la inceput, fiecare lane are diverse sub-tipuri si anumiti campioni care acopera mai bine anumite lucruri fata de alti, poate sa fie putin complicat la inceput si o sa depun mult efort in simplicitatea lucrurilor pe care vreau sa le explic.

Top-lane

Top-lane-ul este habitat de Bruisers /Tanks/Control-Mages

Este cel mai izolat lane din punct de vedere geografic iar pentru a avea un impact asupra jocului trebuie ori

  1. Sa joci cu teleport si sa il folosesti cum trebuie (http://www.teemo.ro/toplane-tp/ )
  2. Sa joci cu ignite si sa pushezi pana ce atragi atentia (Strategie ce functioneaza pana la un anumit elo unde deja vin 5 pe tine sau iti decimeaza echipa 4 vs 5)

In momentul asta cel mai bine e sa vorbesc despre sub-tipurile si stilurile de joc pe care le poti aborda cu anumiti campioni:

  1. Bruisers (Riven/Darius/Tryndamere/Etc)

Ca si bruiser ar trebui sa depui mai mult efort sa iti castigi lane-ul, un bruiser in general are un impact mai slab in teamfights si nu dispune de un kit care are AoE CC ca un tank sau control mage, iti iei si ceva mai mult kite decat alte tipuri de top laner, e esential sa iti domini adversarul, nu recomand sa joci un bruiser daca ai un stil de joc pasiv.

  1. Tanks (Malphite/LMaokai/Shen/Etc)

In rolul de tank cel mai important e sa fii atent la harta (TP/Dives) si sa farmezi, utilitatea ta se dovedeste in scenarii de teamfight, nu are rost sa incerci sa te lupti in lane, e un stil de joc mai pasiv si ceva mai plictisitor dar e eficient.

  1. Control Mages (Lissandra/Ryze/Kennen/Etc)

Un control mage inseamna un campion AP care are CC si e tanky din fire (Exprimarea ma omoara la ora asta), rolul lui e undeva in mijloc fata de un tank si un bruiser, mi se pare o alegere extrem de echilibrata si in general e greu sa dai gres cu un campion in genul.

Dar ca orice alta alegere echilibrata, are dezavantaje, un damage mai mic fata de un bruiser si un tankiness/CC mai slab fata de un tank.

Generalitati:

Trebuie sa pui un ward la 3:30, daca treci de partea inamica a hartii e necesar sa wardezi jungla lor (Ori la buff ori la un punct de interes).

La capitolul roaming daca treci de mid lane deja turnul tau e in pericol, se pot face gankuri pe mid cu un risc mic totusi, daca mereu pushezi si te simti intr-o pozitie vulnerabila o vizita pe mid pana se reseteaza lane-ul nu e o idee rea. Mai e si factorul ca top e cel mai lung lane si dureaza cel mai mult timp sa se ajunga la turn.

Sunt convins ca sunt mult mai multe lucruri de spus dar pentru acum cred ca e destul de multa informatie de digerat, iar ce se explica in linkul de mai sus despre TP de catre Zombilau e iar la fel destul de fructos, oricum dupa cum stiti ghidurile mele sunt editate de la vreme la vreme asa ca o sa fie adaugat content nou candva.

Jungle

Rolul cu cel mai mare impact in joc si casa branzeturilor fine sau mai putin fine (Cheeseuri).

In sezonul 5 jungla a devenit un mediu extrem de diversificat fata de celalalte sezoane/metas, aici e mult de vorbit si dupa cum sunteti obisnuiti o sa incerc sa explic cat mai simplu posibil dar cred ca e unul dintre subiectele unde o sa trebuiasca sa comentati daca aveti nelamuriri, de fapt va incurajez sa o faceti oricum si la orice alt subiect.

Cred ca in jungla nu e vorba mai mult de tipul de campion pe care il joci tu ci mai mult de timp, fazele jocului sa fiu mai exact, asa ca o sa explic in conconrdanta.

Sa incepem iar cu sub-tipurile si stilurile de joc pe care le poti aborda cu anumiti campioni:

  1. Early-game junglers (Lee Sin/Pantheon/Shaco/Etc)

Early game junglers au un damage mare la inceputul jocului (Base Damage) si abilitatea sa aplice presiune in primele faze ale meciului (Pre 25), prioritatea lor e sa faca gankuri si sa invadeze junglerul inamic, fata de un mid/late jungler CS-ul pentru ei nu e chiar atat de important si in general se procura de pe lane-uri dupa gankuri *taxa ;)*.

  1. Mid-game junglers (Rengar/Diana/Warwick/Etc)

Un mid-game jungler are deobicei un powerspike la level 6, termenul de mid-game nu e neaparat cu referinta la faza aia a jocului (min 20-35) ci mai mult la faptul ca dupa 2-3 iteme + ulti are un powerspike major.

In primele nivele trebuie sa farmezi si sa ai grija la invades, totusi ca mid-game jungler nu trebuie sa zici „Nu” la absolut orice gank, daca ai impresia ca o sa iasa ceva 80% du-te si fa-o, mai ales ca nimeni nu se asteapta sa primeasca gank pre-6 de la un asemenea campion.

  1. Late-game junglers

 Aici pot sa spun ca am ajuns la un fel de impas, in felul in care a fost schimbata meta de RIOT nu mai exista acel Udyr care vine in tine cu 60 de stackuri pe Feral si te omoara din 3 hituri, cel mai late-game e un campion care foloseste Devourer iar sa termini item-ul ala in primele 15-20 de minute e floare la ureche, nu mai exista acea sursa de damage infinita care era inainte, care te tinea in jungla pentru 30 de minute si tot asa, un campion de mid-game ca Rengar la full build se poate considera ca late-game dar nu e vorba de build sau iteme ci de felul in care e el, ca o concluzie: Late-game junglers nu prea exista.

Generalitati:

E important sa ai incredere in tine insuti, daca tu „pasesti” cu incredere junglerul advers o sa fie intimidat chiar daca tu nu ai habar ce faci :D, la fel si lanerii, sa dai un gank nu e chiar atat de greu oricum, pentru a invata cum sa faceti asta doar cautati pe Youtube niste ghiduri, nu e atat de greu.

La fel si cand e vorba despre rute si rotatii de farmat, internetul ca intotdeauna o sa va fie painea si vinul.

Cred ca deja sunteti familiari cu Greather Stealth Totem din ghidul trecut dar simt nevoia sa va reamintesc ca daca nu va upgradati trinket-ul daca nu in GST macar in Red Lens, o sa va mananc ficatii.

In momentul asta nu gasesc nimic in plus de spus, dupa cum am zis mai sus… O sa editez cand imi vine o idee.

Mid-lane

Dupa rolul de jungler care iti permite sa fii absolut oriunde pe harta, mid-lane-ul are al 2-lea cel mai mare impact in meci.

E un lane care s-a schimbat foarte putin in decursul anilor in comparatie cu top/jungle/support/adc.

Mid-ul este casa celor mai grei de jucat campioni, nu neaparat pentru ca au o mecanica extrem de complicata ci pentru faptul ca 80% din mid laneri sunt squishy, esti prins intr-un CC si ai murit. Lucrul asta e compensat de faptul ca poti sa omori pe cineva in mai putin de o secunda totusi.

Sub-tipurile si stilurile de joc pe care le poti aborda cu anumiti campioni:

  1. Assassin (Zed/Leblanc/Talon/Etc)

 In rolul de assassin treaba ta e destul de simpla si se explica insusi din nume, asasinezi o persoana, pur si simplu elimini o tinta de pe harta, diferenta dintre un assassin bun si unul prost e modul in care scapa si daca reuseste sa scape.

Sa nu mai zic de tragediile de Zed players pe care ii mai intalnesc ocazional care sunt incapabili sa isi faca treaba (Sa elimine o tinta) si nici de scapat nu reusesc.

Daca nu ai reactii extrem de rapide si un stil de joc relativ agresiv, nu are rost sa joci un assassin.

Cu toate fiind spuse, cred ca ati ajuns si voi la concluzia ca trebuie sa fii persoana care initiaza agresiunea, iar prin asta ma refer si la roaming – O sa vorbesc mai jos despre aspectul asta.

  1. Poke/Sustained damage (Jayce/Ziggs/Xerath/Etc)                    

 Un sustained damage mid laner e exact opusul unui assassin, treaba lui e sa stea la distanta si sa dea cat mai mult damage, ei trebuie sa abordeze teamfight-urile intr-un mod prelungit si sa functioneze ca o artilerie, mobilitatea lor e cu mult redusa fata de un assassin lucru care face roaming-ul destul de dificil – Dar faptul ca au niste abilitati cu un range extrem de mare poate sa fie abuzat in multe cazuri, deci nu mai stati ca statuile pe mid, faceti un pic de follow.

  1. Mages (Annie, Orianna, Brand)

Un mage are o ablititate AoE sau mai multe si are extrem de mult potential in teamfights, wombo-combo e cuvantul de baza, mobilitatea lor e… Difera mult mai mult de la campion la campion, Morgana e un mage si are o mobilitate extrem de redusa dar si Ahri e un mage si are posibil una dintre cele mai .

Posibilitatea lor de roaming e mai mult reactiva, daca te pui si urmaresti pe cineva cu Orianna de exemplu si se ajunge la un scenariu de teamfight vs un assassin early game sansele ca tu sa castigi sunt extrem de mari dar daca tu incerci sa pleci undeva si esti interceptat in mijlocul drumului esti mort – Foarte mort.

Generalitati:

Eu ca mid laner am jucat destul de putin dar in cele 500~ meciuri pot sa va spun urmatoarele: Daca vrei sa faci roam, niciodata dar niciodata sa nu lasi wave-ul sa fie in partea ta sau sa nu fie curatat, inamicul face roam – tu faci follow, vine junglerul advers – hopa unde e turnul? RIP. E greseala des intalnita, iar pe langa faptul ca va protejati turnul faceti si inamicul sa piarda ceva CS care inseamna destul de mult mai ales daca roam-ul sau rezulta in moartea lui sau un esec fara alte pierderi.

Un pink ward care sa pazeasca intrarea junglei voastre e esential, costa 100 gold si daca e plasat bine poate sa reziste 10+ minute.

Cand sa plecati si pe cine sau cum sa urmariti probabil ca ati inteles din felurile de joc de mai sus dar nu va sfiiti sa intrebati daca aveti nelamuriri.

In momentul asta nu gasesc nimic in plus de spus, dupa cum am zis mai sus… O sa editez cand imi vine o idee sau primesc vreo sugestie.

Support

Ca si impact asupra jocului situez rolul de support pe locul 3, desi poate sa fie chiar pe locul 2 daca e jucat ca la carte.

Ai posibilitatea sa faci gankuri pe mid, poti sa invadezi jungla adversa, daca da bunul zeu al Solo-Q-ului poti sa cari un ADC pana in punctul in care te cara el, daca nu macar wardezi si nu esti useless, atatea lucruri si posibilitati pe care le poti face din pozitia asta. Cred ca rolul de support a explodat la nivelul versatilitati incepand din sezonul 4 pana acum.

Inainte erai doar un warding machine, ma bucur foarte mult de directia pe care au adoptat-o cei de la RIOT in legatura cu asta, dar probabil ca sunt prea atasat de rolul asta si deja vorbesc despre ce imi place mie asa ca sa trecem la subiect.

Sub-tipurile si stilurile de joc pe care le poti aborda cu anumiti campioni:

  1. Initiator/Tank (Thresh/Leona/Braum/ETC)

Un initiator face exact ce spune si denumirea, desi cred ca nu ii fac justitie Thresh-ului sa il pun in categoria asta pentru ca e atat de bun la fiecare capitol dar totusi e un campion atat de greu. Sa ma intorc la subiect, in general campioni care au rolul de support si abilitatea de a initia o lupta sunt agresivi incepand de la nivelul 2 (Q+E Thresh sau Q+E Leona sau Q+W/Q+E Braum si tot asa) si sunt extrem de buni contra unui lane de sustain – Dar asta e doar daca sunteti dispusi sa va comiteti complet si nu va e frica, in rest ar pierde la un lane de sustain si o duce oricum foarte prost vs un poke lane din cauza range-ului mic (In afara de Thresh iar) desi in ultima vreme biscuiti si faptul ca ai atata gold de la inceput a ajuns sa fie destul cam pentru orice tip de lane, ca orice alt tank o sa va jucati cu Relic Shield care si ala va da ceva HP deci da… Incredere in voi, ceva pinguri pe ce target vreti sa omorati si o sa fie bine.

Bineinteles ca daca nu va merge lane-ul nu trebuie sa fiti agresivi pana in panzele albe, aici ca intotdeauna intervine factorul uman si decizile sale, e doar modul recomandat si generic.

  1. Utility Support (Janna/Nami/Bard/ETC)

Tipul asta de supporti sunt mai puternici in mid-game in principiu, desi nici in early game nu sunt prea slabi, in late-game majoritatea primesc 1 shot si trebuie sa stea in spate pentru ghici ce… Utilitate, da, foarte surprinzator, mi se pare un set de campioni destul de plictisitori dar ca si Top Tanks sunt eficienti in treaba lor, free elo bois.

Ca si laning phase, cred ca aici difera mai mult de la campion la campion fata de initiatori care trebuie sa fie agresivi in general, cu un Nami bun poti sa castigi cam orice faza a jocului vs orice alta compozitie. Va informati de pe internet ce si cum se joaca (Chiar avem pe site noi niste ghiduri cu privire la diferiti supporti).

In general sunteti destul de safe, aveti multe metode de disengage si asta va asigura un laning phase destul de bun, mi se pare cam greu sa feedezi cu o Janna pe lane (Daca are habar ce face).

  1. AP Support (Karma/Annie/Zyra/ETC)

 Simti in aer ca ADC-ul tau va fi un incompetent si un sfert? Nu ai alta optiune decat sa iei un AP Support si sa incerci sa il cari, sau sa ai un lane 2 vs 1 dupa ce da rage quit ca i-ai luat un kill (Vorbesc de low elo) oricum ar fi AP Supports sunt caracterizati de faptul ca au o abilitate si tendinta spre poke, extrem de mult poke, sunt in general contracarati de sustain supports dar un all-in ca la un tank support e devastator vs asemenea lane.

M-am gandit candva ca e okay sa renunti la Sightstone si sa cumperi GTS in loc dar nu poti face fata din pacate :(, nu faci fata.

  1. Sustain Support

Soraka. Trebuie. Nerfata.

Nu am mai nimic in de spus in plus, pur si simplu campionul ala are ratii prea mari si nu exista altul care sa aiba un healing atat de mare, cam de asta nu am mai pus pe nimeni in „oala” cu ea.

Nami/Sona/Taric/Alistar, toti au un heal dar nu se compara si se pot incadra mult mai usor in alte categorii in loc de sustain, de asta nu vreau sa intru mai mult in subiect.

Jucati agresiv versus asa ceva, daca incercati sa faceti poke nu o sa rezolvati nimic iar la engages aveti grija pe cine incercati sa eliminati pentru ca s-ar putea sa va treziti cu superba surpriza ca inamicul tocmai si-a refacut HP-ul de 3 ori pana la full (Been there done that 🙁 SORAKA PLAYERSSSSSSSSSSSSS).

Generalitati:

Ce as putea sa zic in plus… Fiti atenti pe mid, daca nu aveti turn nu stati langa ADC daca wave-ul de creepi e langa turn pentru ca nu o sa faceti nimic si bot-lane-ul advers e probabil deja pe mid, stati acolo sa fie 2 vs 3 nu 1 vs 3, oricum pe bot nu faceti nimic.

Puteti sa plecati de pe lane in anumite momente dar nu exagerati si nu va lasati mereu ADC-ul intr-o situatie de 2 vs 1, deobicei pleci la roam cand nu mai au inamici turn sau junglerul tau e pe la blue/red si se gandeste la mid.

Aveti foarte multa informatie despre Support si laning pe Teemo, uitati-va la ghiduri pentru lucruri mai specifice.

In momentul asta nu gasesc nimic in plus de spus, dupa cum am zis mai sus… O sa editez cand imi vine o idee sau primesc vreo sugestie.

ADCarry

Rolul de ADCarry intr-un fel e la fel de izolat ca cel de Top Laner, in sensul ca daca nu ai un support bun ai 90% sanse sa pierzi early game-ul (Considerand ca nu joci pe smurfi) iar impactul tau in joc e extrem de scazut daca dupa cum se spune „mori de foame” (Lipsa CS-ului). Posibilitatile tale de roaming sunt aproape nule, mai ales cand turnurile inca stau.

In ultima vreme rolul de ADCarry a fost nerfat din ce in ce mai mult desi daca stai si te gandesti e relativ echilibrat, considerand si cum meta s-a schimbat ai putea sa te plangi un pic dar adevarul e ca s-a ajuns unde a vrut RIOT sa fie rolul acesta: Un rol in care skill-ul tau e factorul decisiv.

Din punct de vedere strategic ADCarry-ul nu are prea multe pe cap fata de alte roluri, tot ce trebuie sa faci e sa dai last hit si sa nu pierzi tradeuri. Suna usor in teorie, in practica nu e chiar asa dar asta diferentiaza un ADC bun de unul prost. Sa nu mai vorbim despre poking intre minion deaths si lucruri in genul, aici deja intru in mecanicile jocului si sunt alte ghiduri mult mai bune decat ce as putea sa scriu eu.

Sub-tipurile si stilurile de joc pe care le poti aborda cu anumiti campioni:

  1. Hypercarry (Vayne/Jinx/Kog’Maw/ETC)

Un hypercarry este caracterizat de faptul ca foloseste BoTRK si are un steroid de AD/AS (Cel putin in viziunea mea) – El in general are un early game slab spre mediocru si un mid-game care iar la fel nu straluceste prea tare, decat daca nu a primit stomp in early.

La capitolul carry, are cel mai mare potential daca se ajunge in minutul 35+ si implicit cel mai mare damage output, de asta a fost si conceput in asa fel incat sa aiba un early game care sa te pedepseasca pentru viitor. #RiotBalancing things.

In rolul asta cel mai bine e sa farmati pana prin minutul 20-25, daca nu ati murit si aveti in jur de 180-200~ CS sunteti capabili sa omorati cam orice 1 vs 1 si la anumiti campioni 1 vs 2 (Vayne de exemplu), un support cu utilitate sau sustain e bine venit dar daca sunteti increzatori puteti sa mergeti si pe ceva agresiv daca adversarul ia si el un hypercarry sau un ADC Squishy (Ezreal de exemplu).

  1. ADCaster (Graves/Lucian/Corki/ETC)

Un ADCaster e un ADCarry care se bazeaza inspecial pe abilitati pentru a da damage (Cea mai buna exprimare gasita la momentul actual), au un early game puternic si un mid-game la fel de bun dar in late-game nu mai au capacitatea unui hypercarry de a trece de armura si nu au capacitatea de shredding (maruntire) pe care o are un hypercarry cu BoTRK+LW.

In principiu trebuie sa termini meciul pre-35 daca in echipa adversa exista un hypercarry, daca sunteti caster vs caster poate sa dureze o eternitate.

Faptul ca trebuie sa terminati meciul repede implica ca si voi sa fiti agresivi in lane, Graves are o sinergie minunata cu Leona de exemplu, Lucian cu Braum si asa mai departe, asta indica cel putin in opinia mea dorinta RIOT-ului de a impinge jocul in directia asta.

  1. Control Carry (Caitlyn/Ashe/Varus)

Un Control Carry (De fapt sunt 3 in tot jocul :() are un range mai mare decat restul si desi e extrem de asemanator cu un ADCaster damage-ul sau e impartit intre auto-attack-uri ca si un Hyper si abilitati ca si un Caster, un hibrid care o duce bine pana prin minutul 30 unde e devansat de un Caster sau Hyper.

Ca si stil de joc nu se deosebeste cu nimic special fata de un Caster in afara de faptul ca o sa folosesti foarte mult auto-attack-urile pentru a face poke in loc de abilitati.

Multe alte lucruri despre ADC nu as avea de spus pentru ca dupa cum am zis nu e un rol strategic ci mai mult mecanic, trebuie sa farmezi cat de mult posibil si cat de bine posibil (De fapt avem chiar un exercitiu pe Teemo undeva, foarte folositor).

Pentru acum cam asta e tot, o sa mai repet odata desi am facut asta de nenumarate ori – Cand imi mai aduc aminte de ceva, o sa editez.

Ca si la celalalt ghid, o sa raspund la intrebari cat de rapid posibil – La fel si cu integrarea sugestiilor.